Matterhorn-Monte Cervino 150 aastapäev, Liongrat rada ehk Itaalia ribi 2015

Mõte idaneb…

Peale viimase suve seiklusi Leninil tekkis igasugu mõtteidusid. Üks neist oli proovida vähe tehnilisemaid mägesid. Mõte sai hoogu juurde kuna poolaasta lõpuks polnud ikka selge kas saab grupi Kommunismi tipu külastamiseks kokku. Kevade algul sai Olavi juures väiksel koosviibimisel asjast Lauri Ehrenpreis-iga räägitud. Igatahes kuidagi kergelt tuli tal see – et lähme siis. Tea kas asi oli joodud veinist? Jooksvalt sai ka Kaarel ja Kalle Ojaga ning Ele Pärtliga otsustatud osalemine JK Päästetööde võistlusel osalemiseks.

Matterhornist

Et miks minna? A vat tegemist on ühe ilusaima kaljumürakaga vähemalt Šveitsi poolelt no ja see nimi jääb kummitama ja visuaalne pool sööbib igaveseks ajaks mällu ning kõik need jutud kuidas käisime proovimas ja asja ei saanud. Ühesõnaga tundus huvitav, jõukohane ja tahtsime ka proovida.

2-matterhorn-sunset-mark-haley

Asjast huvitatud leiavad üldandmed Wikipediast ja Summitpostist

Eestlaste käikudest saab lugeda:

Valdek Udris 2001
Priit Rooden 2002
Spordilinn 2008 artikkel
Helen Korju 2010
Lauri Ehrenpreis 2015
Meie planeerimisfail

 

Mida peab oskama?

Itaalia Liongrat ribi peetakse raskusastmelt keskmiseks AD+ ronimine UIAA III või kui eksid rajalt või tugiköisi/kette ei kasuta siis IV. Asja teeb keerukaks üsna suur avatus – kui kukud siis aidaa. Sagedad on kivivaringud. Lisaks on väga suur ajaline surve. Peale lõunat kipub  ilm halvaks minema see aga raskendab raja leidmist mis sellel maržuudil maksab väärtuslikke minuteid. Halvimal juhul tuleb jääda külmööbimisse. Tippu minek peab võtma ajaliselt umbes 5h mis tähendab et pidevalt pead liikuma ja toimub üheaegne julgestus. Giidid ja kohalikud kasutavad palju nn. shortropingut  Kõik see eeldab ronijalt et ta tunneb ennast avatud kohas julgelt ja suudab saabastes ronida nii kuival kui libedal või jäisel kivil. Ühesõnaga kui sa suudad Astangu “Jaani seinal” keskmisest praost saabaste ja julgestuseta üles alla ronida nobedalt on lootust sest Matterhornil on selliseid lõike mitu ja kuni 30m kõrgused. Selged peavad olema UIAA sõlm ja peab oskama kiirelt laskuda. Põhiline ajakadu ongi laskumise ettevalmistus, köitega mässamine ja laskumine ise. Harjutama peab ka köie viskamist ja laskumist puhitud köiega mis slingiga vööl ja lahti jookseb. Kuna üleval on väga tuuline, kipub visatud köis lendama sinna kuhu vaja pole ja pragudesse takerduma.

Corda della sveglia
Corda della sveglia algus hüti taga
Esimene tõus hüti juurest. Tõustakse pimedas ja pealampide valgel
Esimene tõus hüti juurest. Tõustakse pimedas ja pealampide valgel

Mis varustust vaja läks?

Varustusest vajalik vähemalt 50m köis. Ideaalne varjant on Matterhornil liikuda kaheses seongus mis tagab kiiruse. Kui 2 kahese seonguga minna siis saab ka laskumistel köied kokku siduda ja veidi aega võita. Kassid peavad kaasas olema. Isegi kui ilm päikseline võib see mõne tunniga sadanud lumest ära jäätuda ja libedaks minna. Kuiva ilmaga me neid ei kasutanud. Laskumisel oli ilm külmem ja paaris kohas tundsin et võiks jalas olla. Kirka on samuti kasutusel siis kui lund pikemalt tulnud. Meil vaja ei läinud ja seekord isegi ei tundnud et kusagil vaja oleks olnud. Väga kasulikuks osutusid ekspressid. Seongu peale võiks neid 6-8 tk. olla. Kuna rada kohati polditud loovad nad traaversil üheaegselt liikudes rohkem turvalisust. Samuti saab kasutada seintel kus ketid või tugiköied. Juhuks kui peaks rajalt eksima või nähtavus halvenema osutuvad paar friendi või klemmi ka kasulikuks. Lisaks sling või köiejupid laskumiste jaoks. Meie oluliselt rajalt ei eksinud ja ei kasutanud. Kõigil oli väike seljakott joogi ja suupistetega. Lisaks kerge soe jope ja varukindad. Hommikud on jahedad ja külmööbimise võimalikkusest olime samuti teadlikud

20150727_141622
Lauri E varustusega.

Mis maksis?

Lennupiletid Tallinn – Milano MXP 165 euri
Transport lennujaamast Cerviniasse 31.5 euri
Pagasi, reisitõrke ja mägedekindlustus 130 euri
Ööbimised hotellides, hüttides, kämpas umbes 110 euri
Tõstukite piletid 25 euri
Lisaks oli ühistoit ja gaas ning jooksvad kulutused
Seega umbes +600 euri läks maksma

Kes osalesid?

Lauri Stern
Lauri Stern
Lauri Ehrenpreis
Lauri Ehrenpreis
Ene Soop
Ene Soop
Katrin Merisalu
Katrin Merisalu
Kalle Oja
Kalle Oja
Oskar Oja
Oskar Oja
Kaarel Oja
Kaarel Oja

Transport

Neli liiget saabus lennukiga. Air Balticuga läbi Riia – Milano, Malpensa ja Lufthansaga läbi Frankfurdi – Milano, Malpensa. Kalle ja Oskar sõitsid autoga Saksamaalt ja Kaarel Oja tuli Itaaliast. Veider oli see, et Kaarel tuli kohale Šveitsi ringiga, läbi Zermatti ja suusatõstukiga üle Alpide Cerviniasse. Selgus et oli lihtsam ja vähem ümberistumisi. Kune algselt oli plaan ööbida Aosta ligidal kämpingus telgiga kuid pagas koos telgiga hilines tegime plaani ümber. Lennukiinimeste plaan oli Matterhorni alla Cervinia külasse jõuda kohalike bussidega. Lennujaamast  Trenordi rongiga Milano kesklinna, Cadornasse maksis 12 eurot. Cadornas istume ümber metrooliinile M1 mis viib Lampuganosse. Metroo maksab 1,5 eurot. Lampuganos jalutasime Lampugnano M1 bussijaama ja ostsime kassast piletid Breuil-Cerviniasse. See maksis 18 eurot. Kokku siis 31,5 eurot Malpensa lennujaamast Cerviniasse.Bussijaamast Cerviniasse sõidavad tööpäeviti 3 bussi. Buss sõidab Chatillon-i kus on ümberistumine Breuil-Cervinia bussile. Ajaliselt bussisõit 3h25min.

SAVDA bussiliin

Transpordi planeerimiseks Rome2Rio

Rong TRENORD

Kaart

Advertisements

Lisa kommentaar

Täida nõutavad väljad või kliki ikoonile, et sisse logida:

WordPress.com Logo

Sa kommenteerid kasutades oma WordPress.com kontot. Logi välja /  Muuda )

Google+ photo

Sa kommenteerid kasutades oma Google+ kontot. Logi välja /  Muuda )

Twitter picture

Sa kommenteerid kasutades oma Twitter kontot. Logi välja /  Muuda )

Facebook photo

Sa kommenteerid kasutades oma Facebook kontot. Logi välja /  Muuda )

Connecting to %s